„Портфолио – инструмент самопроцене когнитивног и креативног рада ученика, рефлексија његових активности.“
Е.С.Полат
До недавно је портфолио за ученике основне школе био нешто непознато и несхватљиво. Али у последње време он је све потребнији и модерна школа инсистира на вођењу дечјег портфолиjа од почетка школовања. Потртфолио треба да садржи најзанимљивије материјале из живота детета, треба да прати и потврди његова достигнућа и успехе у разним областима. Можемо рећи да је портфолио један од алата за подизање дечјег самопоуздања у коме се јасно може видети како тече развој личних, креативних и спортских планова ученика
Реч портфолио потиче од француске речи portfeulle што значи лисница, торба, хартије од вредности. У васпитнообразовној пракси за наставника вредности представљају дечји продукти, материјали, добијени подаци о деци, њиховим родитељима и процесу учења и развоја. Можемо то и поједноставити па рећи да је портфолио „каталог којим могу себе да представе другима, да покажу шта могу да ураде на одређеном пољу дајући најбоље личне производе.“(Е. С. Полат)
Портфолио за ученике је индивидуални образовни алат да се процени лични успех ученика током свих година његовог школовања. За ученика је то облик самопрезентације и самопроцене. Ученик прати лични напредак, процењује своја знања, вештине и интересе, раст и развој свог креативног мишљења, спобности да се испољи, да се писмено и усмено изрази.
После дугог лутања, јер литературе о овоме готово и да нема, закључили смо да портфолио није замо фасцикла у коју су потхрањене дипломе, понеки контролни задатак, цртеж… Портфолио је документ којим ученик жели о себи да каже нешто занимљиво и добро, проширујући своје креативне потенцијале. Сваки портфолио представља уникат. Не постоје неки општи захтеви за садржај и вођење портфолиjа, вођење портфолиа је један креативан посао. Чак, можемо уместо термина портфолио користити и термин „лична карта достигнућа“. Некоме ће се учинити да портфолио представља такмичарски елемент, па ће ученици који напредују брже засметати онима који у нечему заостају. Али није тако, сваки ученик се труди да свој портфолио уради најбоље што може, да прикаже све своје успехе на које може бити поносан. Неко је учествовао на такмичењима, конкурсима… и прикупио је довољно материјала да попуни велики број страница у свом портфолиjу. Али, ако је већина страна у портфолиjу ученика празна, поставља се питање какав проблем дете има. Да ли је у питању ниско самопоштовање, недостатак амбиције, или нешто сасвим друго. То је упозорење и за учитеља и за родитеља, проблем којим се треба хитно позабавити и у решавање укључити и стручне службе.
Од тренутка када дете почне самостално да води свој портфолио и родитељ и наставник треба да буду укључени у тај процес. Родитељ прати и даје информације које су потребне, а до којих дете не може доћи у школи, позитивно подстиче дете да поставља циљеве и да планира кораке. Учитељ прати рад ученика на портфолију и тако боље упознаје дете, схвата како дете доживљава свој успех и напредак, односно неуспех, помаже му да преброди кризе. Кроз понуђене упитнике упознаје личност и карактер својих ученика. Вођење ученичког портфолиjа такође омогућава процењивање процеса настава и учење што је истовремено драгоцена алатка за самоевалуацију школе.
Циљ овог пројекта је да се забележи лични успех ученика на било ком пољу. То ће подигнути ниво самопоштовања, и створити позитиван став за будућност. Осим тога рад на портфолиjу подстиче дете да се загледа у себе, да разуме и заволи себе.
Портфолио бележи напредак ученика у образовним, уметничким и друштвеним активностима. Систематски рад на портфолиу омогућиће ученицима, наставницима и родитељима да реше многе проблеме:
- Изградња самопоштовања код детета
- Праћене раста индивидуалног успеха
- Веће ангажовање детета на самопромоцији
- Тражење решења за лични неуспех
- Самоорганизовање рада
- Самодисциплина
- Развијање способности да се дете носи са неуспесима, али и са успесима
- Дете открива самостално свој идентитет – заузима одговоран став према свом фомирању
Главна предност потфолиjа је прилика да се на један врло једноставан начин прате резултати рада ученика у претходним разредима и током школске године. У будућности када вођење портфолиа постане обавезни део школовања, портфолио ће помоћи наставницима да на време идентификују способности и таленте сваког ученика, како би га на време мотивисали и усмерили ка даљем развоју.
Портфолио као средство личног развоја ученика је увелико прихваћено у свим европским земљама. Вођење портфолиа је обавеза сваког ученика, али и обавеза осталих учесника у образовању. Код нас ово још увек није заживело, али се уочава да све више наставника настоји да креира портфолиjе за своје ученике и себе. Међутим, ту има доста лутања и питања на која треба пронаћи одговоре, јер у вези ове теме у домаћој литератури можемо пронаћи врло штуре информације.
Аутор: Љиљана Павловић
Коришћена литература:
M. Castaldi, Portfolio a scuola, Ed, La Scuola, Brescia, 2004
B.M. Varisco, Portfolio – Valutare gli apprendimenti e le competenze, Carocci editore, Roma, 2004
Повратни пинг: Portfolio « uciteljicadaniela
Zvuči kao zanimljiva ideja, mada, kao što ste napisali, ima tu mnogo nejasnih stvari. Pre svega, promašaj bi bio uvesti portfolio ukoliko nastavno osoblje i pedagozi nisu dobro obučeni kako da tumače ono što deca napišu ili, recimo, ne napišu (a trebalo bi da napišu).
У праву сте, али добрим усмеравањем деце нејасноћа нема.
Šta mislite, kako bi izgledao portfolio za određeni predmet u srednjoj školi?
Da obrazložim: ne bih li motivisala učenike da uopšte pišu na času (jer to mahom ne rade, bar ne ako ih represivnom metodom ne nateraš), a malo mi je glupo da ocenjujem sveske u srednjoj školi, mislila sam da iskoristim njihove sveske kao vrstu portfolia. Da u njima imaju predstavljeno svoje znanje iz određene oblasti sa određenim brojem zadataka koje umeju da reše. To bi bio uslov da odgovaraju određenu oblast za određenu ocenu koju sami izaberu (prikazom zadataka određene težine).
Da li bi se tako nešto uopšte moglo nazvati portfoliom? I inače, mislite li da je to dobra ideja?
Идеја је одлична, али то није портфолио, замислите када би сваки професор тражио портфолио за свој предмет, колико би један ученик морао да има портфолија. Технологија портфолио је све прихваћенија и у средњим школама, проблем је што се о овоме мало зна, па има лутања. Ученици формирају своје портфолије у које потхрањују важне показатеље школских и ваннаставних активности, а те активности не морају да буду везане само за школу, већ и за остале области живота(спорт, плес, музика…). Ово помаже ученицима и студентима да открију своје таленте, способности, интересовања и схватања како би свесно изабрали будући правац специјализације. Ако желите да ваши ученици формирају своје портфолије предлажем да за то користите регистратор са фолијама у којима ће чувати документа, фотографије, радове и друге доказе својих успеха. Колегиница и ја се тренутно бавимо портфолиом на свим нивоима образовања, ускоро ћете добити више информација.
Срдачан поздрав.
Hvala na ispravci nedoumica 🙂
A i na trudu da nas naučite 😉 Svaka čast!
PORTOFOLIJ KORISTIM VEC GODINAMA U RAZREDNOJ NASTAVI I MISLIM DA JE TO DOBRO KAKO ZA UCENIKE TAKO I ZA NAS UCITELJE JER UVIDOM U PORTOFOLIJ VIDIS SVE MOGUCNOSTI,SLONOSTI I KA TOM GA USMJERAVAS.KADA IH ISPRACAM U 5 RAZ. DAM IM REGISTATOR U KOM SU SKUPLJENI NNJIHOVI RADOVI OD POCETKA DOLASKA U SKOLU DO ZAVRSETKA5 PAZ. POKUSAJTE INTERESANTO.
Повратни пинг: Ноћ истраживача и још који дан блога « Био-блог