Шта је „портфолио“?

Термин „портфолио“ је у педагогију дошао из политике и бизниса: познат као министарски портфељ, портфолио инвестиција, итд. Реч „портфолио“ је постојала још у време Ренесансе, када се овим енглеским термином означавао албум за представљање уметника и архитеката који претендују на место у Академији уметности или учешће у изградњи неког објекта. У педагогији,  најширем смислу значења  реч портфолио представља начин за снимање, складиштење и процену индивидуалних постигнућа ученика у одређеном периоду образовања.  Спада у категорију „аутентичних“ (то јест најистинитијих  облика евалуације) индивидуализованих процена   оцењивања, али много више  самооцењивања.  Основни смисао портфолија је показати све за шта си способан.

Идеја увођења портфолија  у школе је изникла 80-тих  година 20. века  у Сједињеним Америчким Државама, и већ десетак година касније научници говоре да је „портфолиоманија“ преплавила образовни свет.

Портфолио – радна фасцикла која садржи разноврсне информације, које документује искуства и постигнућа ученика,  допуна традиционалним средствима контроле и евалуације. Портфолио узима у обзир резултате које је ученик постигао кроз разне активности  едукације – уметничке, друштвене, комуникативне, спортске итд.   и представља суштински елемент практичног приступа образовању.

Филозофија образовног портфолија обухвата:

a) Померање акцента са онoга што ученик не зна и не уме, на оно што ученик зна  и уме у одређеној теми и одређеном предмету.

b) Интеграција квалитативне и  квантитативне процене.

c) Део oдговорност оцењивања са наставника прелази на ученика – самооцењивање.

Крајњи циљ примене технике портфолио у образовању је материјализовање едукативно-конгитивних активности  као  конкретан доказ напретка у исходима учења и улагања напора, а основни смисао свих активности је да ученик покаже све за шта је способан. Смисао самооцењивања је у самоконтроли, самоиспитивању, самопроцени сопствених активности и достигнућа. Педагошка филозофија сматра да портфолио треба да пребаци акценат са онога што дете не зна и не уме, на оно што дете зна и уме у одређеној области или наставном предмету, интеграцију квантитативне и квалитативне процене, и пренос педагошког акцента са евалуације на самоевалуацију.

Процес самовредновања обухвата:

a)  Развој јасних стандарда евалуације  и упознавање ученика са стандардима.

b) Оспособљавање ученика  за анализу својих резултата.

c) Обезбеђивање ситуација у којима ће ученици стандарде, који су им потпуно јасни, упоредити са својим резултатима.

d) Сваки ученик припрема програм својих акривности за предстојећу фазу образовања, узимајући у обзир своја постигнућа у претходном периоду.

Један о важних циљева портфолија је и извештај о процесу образовања ученика, стварање „слике“ образовних исхода у целини, како би се обезбедило праћење индивидуалног напретка у ширем образовном контексту, демонстрација способности ученикада практично примени стечена знања и вештине.

Advertisements

6 мишљења на „Шта је „портфолио“?

  1. Повратни пинг: Портфолио « Био-блог

  2. Повратни пинг: СВЕ О ПОРТФОЛИЈУ « Хајде да се играмо

  3. Врло лепо и детаљно сте објаснили шта је портфолио. Пошто сам се са тим термином и начином рада упознала преко овог блога, занима ме да ли ће се такав приступ примењивати и у средњим школама?

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s