ПОРТФОЛИО ОДЕЉЕЊА

Подизање квалитета и модернизација образовања захтева непрестано активно истраживање и рад на стварању нових ефикаснијих облика едукативног и васпитног рада, као и проналажење нових, прецизнијих техника процењивања достигнућа ученика који ће бити у складу са модерном технологијом образовања. Један од новијих, алтернативних видова процене постигнућа је портфолио. Проучавајући теоријске темеље портфолија, дошли смо сазнања о делотворности овог механизма. Портфолио је средство за дијагностиковање и метода оцењивања напретка и развоја ученика. Портфолио наставника и одељењског старешине је средство за дигностиковање педагошких метода и средство за процењивање професионализма наставника. Наставник је у обавези да изабере стратегије и тактике које су погодне за позитиван утицај на децу уз поштовање њихових индивидуалности и креативности. У том случају портфолио наставника и портфолио разредног старешине (одељења) ће бити фокусиран на планирање и методе дијагностиковања, као и на достигнућа и проблеме сваког појединачног ученика што је важан део праћења образовно-васпитног рада са са децом.
Стручњаци су на основу резултата проучавања искустава образовних институција, научне и методолошке анализе, психолошке и васпитно-образовне литературе идентификовали проблем као немогућност да се створи систематска процена квалитета образовања без адекватно дизајнираног модела процене у школи који ће обезбедити процес оцењивања квалитета образовања и васпитања. Тај модел процене је портфолио.
Савремено образовање поставља школу на место културног центра локалне заједнице, што значи да се са ученицима ради не само за време наставе, већ и после наставе кроз разне видове активности. Наставник је у обавези да вреднује како наставне, тако и ваннаставне активности кроз истраживања, анкете, тестове, кроз извештаје и портфолио ученика, наставника и одељењског старешине.
Иако се идеја о портфолију јавила давно, још 80-тих година прошлог века у нашој земљи она постаје све популарнија последњих година. Све већи број школа користи портфолио у својој пракси, али је проблем у томе, што се он најчешће схвата као збирка радова ученика или као алтернативни начин оцењивања ученичких постигнућа.
Да бисмо разумели технику портфолија, неопходно је да се схвати да постоје четири међусобно повезане компоненте:
Портфолио ученика + Портфолио наставника + Портфолио одељења + Портфолио школе као средство праћења образовно васпитног рада. O портфолију ученика и наставника смо већ говорили. Овде ћемо се бавити Портфолиом одељења или Портфолиом одељењског старешине.
Задатак портфолија одељења је подизање квалитета и ефикасности разредног старешине у стварању повољне психолошке и образовне средине за развој личности сваког ученика. Циљ портфолија је прикупљање информација о активностима ученика, као и промоција креативног развоја сваког ученика, што ће помоћи разредном старешини у праћењу и процењивању развоја ученика.
Задаци овог портфолија су:
• Комбиновање контроле са самоконтролом свих учесника образовног процеса
• Подршка одељењском старешини у у вршењу дужности одељењског старешине
• Стварање услова за спровођење активности са циљем формирања одговорне заједнице ученика
• Подршка одељењском старешини у превазилажењу потешкоћа на које наилази
• Стварање базе података о активности ученика једног одељења

Шаблон за  Одељењски портфолио:

ПОРТФОЛИО – 1.део

РОЂЕНДАНИ УЧЕНИКА – на овом делу портфолија пожељно је да раде сами ученици, наставник  даје упутства и усмерава. Овај део портфолија може бити доступан свима.

На другом делу Портфолија одељења ради одељењски старешина и може бити доступан колегама који предају у одељењу, стручним сарадницима и директору.

ПРИСУСТВО РОДИТЕЉА РОДИТЕЉСКИМ САСТАНЦИМА

ФИЗИЧКИ РАЗВОЈ УЧЕНИКА

СОЦИЈАЛНА КАРТА ОДЕЉЕЊА

УЧЕШЋЕ УЧЕНИКА У ШКОЛСКИМ АКТИВНОСТИМА

УЧЕШЋЕ УЧЕНИКА У ВАННАСТАВНИМ АКТИВНОСТИМА

Пиортфолио образовне институције – треба да садржи низ докумената о образовно васпитној делатности школе на основу којих се може дати свеобухватна оцена васпитнообразовног процеса у школи. Праћење квалитета образовања у школи представља квалитативне и квантитативне показатеље квалитета образовања.
Шема праћења квалитета васпитања;
slika 1
Однос између компоненти тeхнике портфолио може бити приказан на следећи начин:
slika 2

Савремено образовање насттоји да створи јединствену педагошку стратегију и тактику организације рада о употреби и праћењу квалитета образовања кроз модел портфолио како би дошли до следећих резултата:
 Функционисање модела портфолио на свим нивоима образовања;
 Компететност наставника за систематску процену квалитета образовања по моделу портфолија;
Портфолио као начин процене није непознат нашој наставној пракси, али је недовољно заступљен. Тренутно је ово једна од најактуелнијих тема у нашем образовању и лагано почиње да се примењује у образовној пракси.
Коришћена литература:
http://aimcastivalutazione.files.wordpress.com/2011/10/8-esempioirre-vda-usr-reggioemilia.pdf
http://shop.erickson.it/front4/Image/Products%5CLIBRO_978-88-7946-632-5_N51_Il-portfolio-delle-competenze-per-la-scuola-secondaria-di-primo-grado%5CPdf%5CSFO_978-88-7946-632-5_Il-portfolio-delle-competenze-per-la-scuola-secondaria-di-primo-grado.pdf

7 thoughts on “ПОРТФОЛИО ОДЕЉЕЊА

  1. Повратни пинг: ПОРТФОЛИО ОДЕЉЕЊА | УЧИТЕЉИЦА БРАНКА И ЊЕНИ ПИЛИЋИ

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s