Наставник je главни актер свих школских реформи, које захтевају преорјентацију образовних активности на нове педагошке вредности, што захтева побољшање његове професионалних вештина и формирање истраживачке културе.
Савремена школа захтева од наставника креативно коришћење савремених метода и технологија образовања, владање методама психолошке и образовне процене, осмишљавање педагошких процеса у пракси са прецизним предвиђањем исхода. Формирање професинализма је друштвена и јавна потреба која има приоритет. Главни циљ образовања није само стећи одређена знања и формирати вештине, већ и формирати личну, социјалну и професионалну надлежност која подразумева способност самосталног стицања знања кроз самостално прикупљање и анализу информација и њихово ефикасно коришћење у раду у животу уопште. Квалитет исхода рада једног учитеља зависи од његове способности да усваја нове технологије рада, да организује наставни процес користећи на прави начин иновативне поступке у свом раду. У том процесу напредовања и усавршавања наставника важну улогу игра ПОРТФОЛИО НАСТАВНИКА. Креирање професионалног портфолија је један од најважнијих корака за праћење развоја професионалних способности наставника, али не само њега већ свих учесника у васпитно-образовном процесу, а оно што представља новину јесте формирање портфолија образовне установе. Заправо, ради се на томе да се професионални портфолио, због свог значаја, уведе у све друштвене делатности.
Шта је портфолио наставника?
«Портфолио је, по одређеном критеријуму, брижљиво организована и развијена збирка разноврсних материјала која даје слику о томе шта наставник, васпитач или стручни сарадник зна и може да уради, одсликава његова постигнућа, професионално искуство, ставове и размишљања.» (Биљана Лајовић, ЗУОВ)
Портфолио се састоји:
- Радна биографија (име, телефон,образовање, знање језика…)
- ЛЛПР (лични план професионалног развоја) – дефинисање активности које ће наставник остварити у наступајућем периоду у циљу личног развоја;
- Извештај – показује које активности је наставник реализовао и на који начин је применио новостечена знања;
- Лична професионална орјентација (филозофија) – како подучавам, који је доминантан стил рада, најчешћи облици рада, зашто радим баш на тај начин, које циљеве постављам, које методе најчешће користим, како се то што радим одражава на децу, рефлексија на сопствене компетенције (Важно је напоменути да се професионална орјентација непрестано развија и мења);
- Самопроцена ефекара рада коју врши сам наставник;
- Спољна процена ефеката рада коју врше директор, стручне службе, надзорници…;
- Прилози – збирка најбољих радова наставника (када бира радове за портфолио наставнику морају бити јасни разлози због којих неки рад укључује у свој портфолио), радова који доказује да је у настави применио оно што је научио на семинару;
Дакле, у портфолио наставник уноси постигнуте резултате у различитим активностима: образовним, креативним, истраживачким…
Врсте портфолија:
- Електронски портфолио је збир фасцикли на рачунару у које се одлажу радови, самовредновање, повратне информације и друго у дигиталној форми. Све о електронском портфолију имате на следећим адресама:
http://jugoslava.wordpress.com/tag/e-portfolio/
http://jugoslava.wordpress.com/2010/08/12/
http://onlineobuka.wordpress.com/ict-u-nastavi/e-portfolio/
https://skydrive.live.com/view.aspx
(Е- портфолио можете водити и у PowerPointu уколико вам тако више одговара)
- Папирнати (Paper based portfolio) портфолији су везани за фасцикле као физички оквир у који се радови одлажу. Фасцикле се могу разврставати уз помоћ натписа или боја и величина или на други начин. За папирни портфолио можете користити следеће моделе:
Шаблон портфолија – једноставан
Зашто нам је потребан портфолио?
- Помоћу њега чувамо и пратимо најважније резултате свог рада;
- Приказујемо шта знамо да урадимо, односно како радимо;
- Пратимо, акумулирамо, организујемо и анализирамо свој рад…
- Пратимо развој личних компетенција, своје напредовање…
- Информишемо заинтересоване о резултатима свог рада: директора, надзорнике, колеге … шта и како радимо /своје компетенције
- Чувамо најважније примере из своје праксе(оне за које мислимо да су посебно важни и вредни презентације)
- Вршимо евалуацију;
- Планирамо своје стручно усавршавање и напредовање у звања;
Дакле, портфолио наставника – се посматра, не само као алтернативни облик процене његове ефикасности и професионализма, већ и као механизам самообразовања, самоспознаје и самоактуелизације личности наставника. Састав портфолија зависи од конкретних задатака које је наставник ставио испред себе и садржи документа релевентна за његову каријеру.
Сваки ваш чланак је феноменалан! Хвала!
Повратни пинг: Још по која о стручном усавршавању « Био-блог
Lepo i korisno i podsticajno – ja doduše imam „port-orman“ 🙂 koliko se nakupilo materijala…
Jedno me zanima, a odavno pratim vaše tekstove, zar nemamo neku našu reč ili 2-3 kao celinu kojom bismo nazvali ovu radno-biografsku kolekciju?
Ne, nisam našla ni jednu koja bi obuhvatila značenje reči portfolio u potpunosti. Ali možda neko zna koja bi to reč mogla biti? (Port-orman otpada, mada mislim da velikom broju nastavnika treba ormar da bi smestili sav materijal koji poseduju.)
Pa i sam „portfolio“ kao reč ne označava sve to što sada pod tim podrazumevamo. Doslovce – fo je fascikla – tj. nešto u čemu nosimo listove, papire… Onda je to registar?! Naravno, Vi ste se familijarizovali sa terminom, pa Vam svaki drugi ne zvuči dovoljno dobro, a meni se pak portfolio ne dopada… No, „de gustibus…“
Niste jedini, ja se, valjda ovom temom predugo bavim. Ali Vam moram napomenuti da se u celom svetu koristi upravo ova reč. Imate li Vi neki predlog?
Znam da je opšteprihvaćen termin, i da retko ko sad razmišlja da uvede neki drugi termin. To je opštiji problem – terminologija u svim naukama je preopterećena stranim izrazima i koji put služi i da „zaseni prostotu“.
S druge strane, nikako ne mislim da treba na silu konstruisati neku novu reč u našem jeziku, ali da treba čuvati svoj jezik, to je nesporno.
Ne, trenutno nemam nikakav predlog za taj termin, ali ja ga ne koristim, nego na skup materijala koje imam i svoje planove gledam kao na materijale i planove 😉
PS. Ja ne koristim ni kurikulum ni menadžment…
Nije lako biti prosvetni radnik, tu treba puno ljubavi prema deci i poslu.
Zato u taj potrfolio treba utkati tu ljubav, sve što se u njemu zapiše, ljubavlju je začinjeno.
🙂
Doslovan prevod reči portfolio je „službena torba“. Inače koriste se i drugi termini:zbirka radova, profesionalna mapa …
Није спорно значење речи портфолио („Термин „портфолио“ је у педагогију дошао из политике и бизниса: познат као министарски портфељ, портфолио инвестиција, итд. Реч „портфолио“ је постојала још у време Ренесансе, када се овим енглеским термином означавао албум за представљање уметника и архитеката који претендују на место у Академији уметности или учешће у изградњи неког објекта.“), већ пронаћи реч у српском језику која би заменила овај страни израз.
Повратни пинг: ПОРТФОЛИО НАСТАВНИКА | Стручно усавршен или савршено стручан
Повратни пинг: ПОРТФОЛИО НАСТАВНИКА | Engleski jezik
Reblogged this on Занимљива учионица.
Cena je 500 dinara.
Повратни пинг: E-portfolio | Учионица добре воље
Повратни пинг: Портфолио – ниски старт | Био-блог
Повратни пинг: Portfolio | Pearltrees
Mnogo papirologije na svestrane,sustina se lagano zapostavlja,ucenici divljaju a nastavnici,pored silnih planova,priprema,zapisnika,seminara,usavrsavanja i raznih drugih piskaranja(i portfolia),vode evidencije o posledicama,a uzroci se svakodnevno mnoze.
„Samo da je sve lepo i uredno zapisano i konstantovano!“
Sjajan i izuzetno koristan tekst! Hvala, Ljiljo! 🙂
Da li je danas potreban esej uz portfolio nastavnika? Pozdrav
Ваш портфолио мора обавезно да садржи; личне податке (име и презиме, образовање, академска титула, радно место, радно искуство, испит за лиценцу, познавање страног језика, информатичке компетенције); Напредовање у служби – звање; Стручно усавршавање, лично напредовање и професионални развој (похађани семинари);Вредновање свог образовно-васпитног рада (развој личних коммпетенција) и лични план професионалног развоја, као и извештај о стручном усавршавању из претходне године. Све остало није обавезно.“Формат, облик, технологија, јавност, додатне рубрике и прилози су елементи које наставник сам одређује. Не постоји прописан образац нити обим наставничког портфолија, те се не могу захтевати од наставника. Министарство подржава сваку иницијативу да се истражују најцелисходнији начини документовања личног професионалног развоја путем портфолија.“